DFP felépítése |
Tisztítási technológia |
Videók |
A dízel részecskeszűrő (DPF) fizikai szűréssel távolítja el a részecskéket a dízelmotor kipufogógázaiból. Sokféle szűrő kapható, de a legelterjedtebb a méhsejt-kerámia (kordierit vagy szilícium-karbid) monolit.
A részecskeszűrő hasonló a katalizátorokban lévő patronokhoz (keresztmetszet - méhsejt). A patronban lévő csatornák azonban nagyobb átmérőjűek és porózus falak. Ezenkívül katalitikus bevonattal vannak bevonva, amely a katalitikus fémrészecskék alapja.
A DPF szűrő motor felöli oldalt a bemeneti csatornáknak nevezzük – itt jut be a kipufogógáz a szűrőbe. A DPF szűrő másik oldala zárt végű csatornái a kipufogó csatornák, amelyeken keresztül távoznak a kipufogógázok.
A kipufogógázoknak, amelyek át akarnak jutni egy ilyen akadályon, át kell préselődniük a pórusokon, így a nagyobb részecskék a lezárt csatornákon belül maradnak.
Részecskeszűrő Monolitok
Kordieritből, szilícium-karbidból vagy alumínium-titanátból készülnek.
A rDPF szűrőpatron (monolit) falán finom pórusok vannak elosztva, amelyeket a gyártási folyamat során gondosan ellenőriznek. Az anyag teljes porozitása jellemzően 45-50% vagy több, míg az átlagos pórusméret jellemzően 10-20 μm. A monolit falszűrők szűrőmechanizmusa a penetrációs szűrés és a koromcsomósodás kombinációja. A penetrációs szűrés a domináns mechanizmus, mivel a szilárd részecskék a falanyagon belüli pórushálózatban rakódnak le. A korom növekedésével a bemeneti csatornákban a falfelület mentén részecskeréteg képződik, és a koromcsomó-szűrés válik a domináns mechanizmussá. A monolit szűrők szűrési hatékonysága jellemzően a teljes részecskeanyag körülbelül 70-95%-a.
Részecskeszűrő Katalitikus bevonat
A katalitikus bevonat fő funkciója, hogy hordozót biztosítson a katalitikus (nemes)fémeknek. Ezen túlmenően a katalitikus bevonat képes fizikailag elválasztani és megakadályozni a nem kívánt reakciókat a komplex katalitikus rendszer komponensei között.
A katalitikus bevonóanyagok közé tartoznak a szervetlen nem nemesfém-oxidok, például az alumínium-oxid, a szilícium-oxid, a cérium-oxid, a titán-dioxid, a cirkónium-oxid és a zeolitok.
Ezek egy részét katalizátor hordozóként használják, másokat promotorként vagy stabilizátorként adnak a katalitikus bevonathoz, mások pedig katalitikus aktivitást mutatnak.
A jó katalitikus bevonóanyagokat nagy hőstabilitás jellemzi.
A katalitikus bevonatot egy monolitra hordják fel vízbázisú iszapból.
Katalitikus (nemes) fémek
A nemesfém katalizátor(ok) jelen lehet(nek) a katalitikus bevonóiszapban, vagy egy második lépésben, az impregnálásban használhatók. Az impregnálás során a katalitikusan bevont monolitot katalitikus prekurzorokat tartalmazó vizes oldatba merítik. A szárított katalizátort megszárítjuk és végső formájára kalcináljuk. A kalcinálás során a katalizátor-prekurzorok lebomlanak, és a végső katalizátort, általában fémet vagy fém-oxidot képezik. A leggyakoribb katalizátorok a platinacsoport fémei (PGM-ek), mint például a platina (Pt), a palládium (Pd) és maga a ródium (Rh).
Kerámia szőnyeg
A monolit köré tekerjük. Hőszigetelést, védelmet nyújt a mechanikai ütések és a jármű vibrációja ellen.